شهر ... من و تو

حواس پرتی


شاید بارها حواس پرتی، به خصوص زمانی که قصد مطالعه و تمرکز حواس داشتید، به سراغتان آمده باشد. ذهنتان به موضوع و مسائل دیگر منحرف شده است و به هر چیزی و هرکسی فکر کردید بجر مطالعه کردن.

حواس پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا دارای منشأ بیرونی و محیطی است. حواس پرتی؛ یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا اندیشیدن به کار دیگری بجز آنچه که قصد انجام آن را داشتیم. حواس پرتی چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت.

کهانی معتقد است: ذهن همواره تمایل دارد درگیر و مشغول باشد. بنابراین اگر آنچه که اکنون انجام می-دهید یا مطالعه می کنید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد نکند، فکر شما به مسئله و موضوع دیگر کشیده می شود. ذهن شما شتابان به جایی می رود که خود را در آنجا مشغول کند و این همان حواس پرتی است. اما اگر در حین انجام کار یا مطالعه ذهن خود را درگیر و مشغول کنید دیگر لزومی احساس نمی شود که ذهن به جای دیگر برود و در آنجا درگیر شود.

حواس پرتی درونی و ذهنی شامل درد، رنج، بیماری، بی خوابی، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، ترس، خشم، شادی و... است. حواس پرتی بیرونی و محیطی؛ به آنچه که در محیط پیرامون است همچون نور شدید و ضعیف، صداهای ناهنجار، صداهای صوتی و تصویری اطلاق می شود.

وی یادآور شد: بیشتر حواس پرتی­ها، علل درونی دارند و به طبیعت فرد، ویژگی ها، حالات روحی و روانی و عادات فردی بستگی دارند. چرا که حواس پرتی بیرونی، آسان تر از عوامل حواس پرتی درونی برطرف می شود.

اگر حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی ، خستگی، و یا علت یا علل درونی دیگری باشد تمی توانید تمرکز داشته باشید. بنابراین در آغاز به فکر برطرف کردن این حواس پرتی های درونی شوید.

کهانی بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با حواس پرتی را نوشتن دانست و افزود: موضوع و مسئله ای که ذهن شما را درگیر و مشغول کرده را بنویسید تا در وقت مناسب به آن رسیدگی کنید. اگر ننویسید و بگویید باشد برای بعد، توانایی ذهنی خود را کم کرده اید. هر چیزی را که در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید.

****************************************

پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با انجام تحقیق تاز‌ه‌ای ثابت کرده‌اند که احساس درد با پرتی حواس کم می‌شود. در تحقیق این پژوهشگران ۲۰ فرد داوطلب شرکت کردند که حاضر بودند احساس درد ناشی از تحریکات مختلف، از جمله افزایش دما روی سطح پوست بازوی‌شان را تحمل کنند.

این داوطلبان همزمان با تحریک گیرنده‌های درد در سطح پوست‌شان می‌بایست تمرین‌های مختلف ذهنی را انجام می‌دادند که از نظر پیچیدگی به دو درجه تقسیم‌بندی شدند. این داوطلبان در نهایت به پرسش‌های پژوهشگران در مورد میزان دردی که احساس کردند پاسخ دادند.

تأثیر پرتی حواس بر ارتباط مغز و اندام‌های بدن

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد کاهش احساس درد با میزان پرتی‌حواس فرد داوطلب مرتبط است. به عنوان مثال تمرین‌های ساده ذهنی تغییر معنی‌داری در میزان درک احساس درد نداشته است.

در مقابل تمرین‌ها سخت اثر روشنی در کاهش احساس درد داشتند. در این حالت فرد داوطلب به مراتب حساسیت کمتری در برابر تحریک‌کننده گیرنده‌های درد داشته است.

پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان دریافتند که به چه دلیل احساس درد با پرتی حواس آنها کمتر می‌شود.

در این تصاویر واکنش نخاع داوطلبان هنگام احساس درد نیز ثبت شده است. نخاع همانند مغز جزو سامانه مرکزی اعصاب بدن انسان است.

قطع ارتباط “تلفنی” نخاع و مغز

عملکرد نخاع را می‌توان به خطوط ارتباط تلفنی میان اندام‌ها و مغز تشبیه کرد. پایانه‌های اعصابی که در نخاع قرار دارند تحریک‌های ثبت شده توسط اعصاب در اندام‌ها را به مغز منتقل می‌‌کنند و بر عکس.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز داوطلبان نشان می‌دهد که هنگام انجام تمرین‌های سخت، فعالیت اعصاب درد به مراتب کمتر از زمان فعالیت آنها هنگام انجام تمرین‌های آسان شده است.

پژوهشگران بر این باورند که تمرین‌های ذهنی سخت مغز را مشغول خود می‌کنند، تا حدی که دریافت سیگنال‌های درد از نخاع کند و گاه متوقف می‌شود.

پژوهشگرانی که در مورد درد تحقیق می‌کنند پیش‌تر به شواهدی دست‌یافته بودند که نشان می‌د‌اد ترشح ماده آرام بخشی درون بدن، ممکن است دلیل کاهش حس درد هنگام پرتی حواس باشد.

تأثیر حواس پرتی بر شناخت- رفتاردرمانی

کریستین اشپرنگر یکی از پژوهشگران دانشگاه هامبورگ با توجه به نتیجه تحقیق تازه می‌گوید: «کم شدن حس درد هنگام پرتی حواس نمی‌تواند پدیده‌ای کاملأ روانشناختی باشد، بلکه بر اساس مکانسیمی رخ می‌دهد که در مراحل اولیه پردازش حس درد در پایانه اعصاب فعال شده است.»

پژوهشگران می‌گویند نتیجه این تحقیق ممکن است بر روش‌های مختلف درمان درد، به عنوان مثال شناخت- رفتار درمانی هم توانایی تأثیر‌گذاری بر نخاع را داشته باشند.

حواس پرتی ممکن است فرآینده‌های مرتبط با درد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در شناخت- رفتار درمانی به عنوان مثال، الگوهای فکری متعادل‌تر جایگزین الگوهای فکری مخرب می‌شوند.

 


برچسب‌ها: حواس پرتی, فراموشی
نوشته شده در جمعه دهم شهریور 1391ساعت 22:29 توسط امیر تبریزی|


مطالب پيشين
» تأثیر موسیقی بر ذهن
» حاکمان دغلکار و شیاد , مردم ساده و بی سواد (داستان زیبا . کوتاه..حتما بخوانید)
» حواس پرتی چیست و چه تاثیری دارد ؟
» جدیدترین و زیباترین اس ام اس ها از همه جا و همه چیز
» عکس های سلنا
» ایسر ، داستان موفقیت یک برند از آسیا
» داستان موفقيت مك دونالدز
» تاریخچه شرکت BMW
» fashion
» نکات مدیریتی کارآمد
Design By ParsSkin.Com


كد ماوس